Thanks for visiting! HaVe Fun N HaPpY Go LucKy!!! Don'T ForGet To Be OnE oF My FoLLoWerZ

Wednesday, April 28, 2010

Tutorial Pasang CommentLuv Di Blogspot

Diana dah check kat Google search keyword 'pasang CommentLuv Blogspot' kat Google and rasanya tak ada lagi site orang Malaysia yang buat tutorial lengkap dalam bahasa Malaysia untuk pasang CommnentLuv kat Blogspot selain satu blog ni... Dah lupa URL... Jadi, Diana copy tutorial ni daripada blog seseorang dengan harapan dapat membantu you all ni pasang CommentLuv di blog mereka.

Suka untuk Diana stresskan kat sini (hehehe) yang CommentLuv ni banyak membantu kita dapat lebih banyak komen kat blog kita. Kalau dah pasang CommentLuv, sekurang-kurangnya kita dah bagi backlink sebagai ganjaran kepada orang yang komen kat blog kita. Backlink ni penting untuk dapat pagerank yang lagi bagus, dan pagerank penting supaya blog kita akan diindex terlebih dahulu dan diberikan prioriti dalam Google search. Jadi kalau blog yang ada pagerank tinggi masuk pertandingan HIDUP BERANI UNTUK GAGAL, peluang dia lagi tinggi untuk dapat listing kat page pertama Google search untuk keyword HIDUP BERANI UNTUK GAGAL (LOL).

Diana ada hobi mengkomen kat blog yang ada CommentLuv (Walaupun tak ramai). Jadi silalah pasang CommentLuv supaya Diana akan lagi rajin lawat blog you all dan tinggalkan komen. hehe..

Langkah-langkah untuk memasang CommentLuv di Blogspot:

Cara paling senang nak pasang CommentLuv adalah dengan memasang IntenseDebate kat Blogspot you all. Register kat IntenseDebate.com.

1. Login dan klik Install IntenseDebate.
2. Dah add tu, jangan continue dengan step dia lagi. Klik Sites> Blog anda> Plugins> Activate CommentLuv. Edit la segala options yang ada, boleh letak Facebook share button sekali kalau nak.
3. Dah set up, klik Tools> Reinstall.
4. Select installation type: Diana cadangkan supaya pilih Template. Tak susah sangat sebenarnya.
5. Install only on all new post, kalau tak komen-komen lama akan hilang (hidden).
6. Buka Blogger.com> Dashboard> Blog anda> Layout> Edit HTML> Download Full Template.
Pastikan you all simpan copy .xml file tu seperately, just in case kalau apa-apa terjadi, boleh restore balik.
7. Browse file .xml tadi, klik Upload file and continue.
8. Dah upload, copy code (CTRL+A dan CTRL+C) yang telah di modify.
9. Lepas tu pergi semula ke Blogger.com> Dashboard> Blog anda> Layout> Edit HTML>, paste (CTRL+A dan CTRL+V) code baru.


Pasang CommentLuv
Pasang CommentLuv

Pasang CommentLuvDah klik Plugins, akan ada senarai keluar kat sebelah kanan, klik Activate CommentLuv

Pasang CommentLuv
Pasang CommentLuv Blogspot

Pasang CommentLuv Blogspot2

Tutorial Pasang CommentLuvKalau berjaya pasang CommentLuv tu, akan nampak macam ni

Blog yang ada IntenseDebate dan CommentLuv adalah seperti blog Denaihati, penganjur pertandingan HIIDUP BERANI UNTUK GAGAL. Dengan adanya IntenseDebate ni, rasanya word verification yang annoying kat blogspot tu akan hilang la kot.

Ada banyak lagi options kat IntenseDebate yang you all boleh try. Tapi setiap kali nak buat, kena reupload template balik la. Tu sebab you all kena finalize awal-awal masa kat step no.2.

Diana harap Tuorial Pasang CommenLuv Di Blogspot ni dapat membantu untuk memantapkan lagi blog you all dan Diana harap tutorial ni lengkap la (2 jam buat research). Kalau ada yang tak cukup atau ada soalan boleh tinggalkan komen kat sini dan kalau dah pasang CommentLuv tu nanti bagi tau gak. Diana memang specially bookmark blog yang ada CommentLuv. Everytime you all update dan kalau Diana ada masa, mesti Diana datang punya lah. LOL

All the best dan selamat memblogging =)

0 comments:

Post a Comment

Snow Link Welcome

Saving CB