Thanks for visiting! HaVe Fun N HaPpY Go LucKy!!! Don'T ForGet To Be OnE oF My FoLLoWerZ

Wednesday, April 28, 2010

7 Tips Untuk Meningkatkan Bilangan Pembaca Blog

Kali ini Diana nak kongsi tips sikit tentang cara untuk meningkatkan bilangan pembaca di blog you all termasuk blog Diana. Semoga tips ini dapat membantu blogger-blogger lain (Peace No War).


1. Isi kandungan blog yang mantap.

Bukan body aje patut mantap, content blog pun mesti mantap. Ini paling penting, kalau apa yang kita tulis mengarut atau terlalu emosional memang tak ke mana blog kita. At the end, blog tu kita sendiri ajelah yang baca. Isi kandungan blog ni kalau boleh kena ikut kehendak dan citarasa pembaca. Kita kena tahu kenapa orang follow blog kita dan siapa supaya kita boleh suaikan dengan kehendak mereka.

Jadi silalah mantapkan body blog anda.

2. Jadi pemurah.

Ada orang datang blog orang lain untuk cari follower, linkback, pengiklanan percuma dan sebagainya. Macam mana kita nak jadi pemurah? Yang biasa Diana buat, Diana letakkan link blog orang yang selalu datang sini kat dalam link list. Mungkin sekarang masih ada yang belum letak, insyaAllah Diana akan letakkan nanti (Sorry). Di samping itu, you al boleh pasang plugin CommentLuv. Jadi sesiapa yang tiggalkan komen pasti akan dapat pengiklanan percuma untuk latest post mereka dan semua link kat situ adalah dofollow. Oleh itu you all dah dapat backlink free dengan meninggalkan komen kat blog yang ada CommentLuv. Bila dah banyak backlink, makin cepat la Google Pagerank you all naik (Diana tak buat lagi sebenarnya... LOL).

Kongsi tips berblogging macam ni pun boleh kira pemurah la kan? :D

Baca tutorial untuk memasang IntenseDebate + CommentLuv untuk Blogspot.

3. Interaksi dengan pembaca anda.

Diana cukup suka dengan pemberi komen kat blog Diana ni dan hampir semua komen di sini Diana akan reply (Setakat ni, tak ada sesiapa pun lagi yang comment... Sedih). Interaksi ni penting supaya kita dapat beri impresi bahawa kita mendengar suara pembaca. Bukan senang nak dapatkan pembaca dan lebih susah lagi nak dapatkan pembaca yang sudi meninggalkan pendapat. Oleh itu, mana yang ada, kita hargai.

4. Menganjurkan pertandingan.

Ini cara paling senang nak dapat pembaca datang blog kita. Memang berdasarkan apa yang Diana tengok, banyak blog lain buat (Bukan macam Diana. Tak buat pun).

Memang diakui kalau nak buat pertandingan tu perlukan modal, tapi tak semestinya kita perlu mengeluarkan ke semua modal tersebut. Boleh je kita minta sponsor daripada blog-blog lain yang lebih besar. Mungkin sponsor pengiklanan selama sebulan ke, free banner ke atau apa-apa saja yang sesuai. Ikut kreativiti you all la.

5. Join komuniti

Berblogging kerana syok sendiri tak akan bawa anda ke mana-mana (kecuali kalau anda Hanis Zalikha). Hanis Zalikha tu tulis blog tak payah reply komen pun beribu orang masih akan baca blog dia kerana dalam dunia nyata dia adalah 'somebody'. Itu hakikat. Jadi, ya, kita perlu join komuniti blogging ni untuk dapatkan exposure.

Untuk blog bahasa Malaysia, Diana cadangkan supaya para blogger semua menyertai GengBlogger - Komuniti Blogger Anda

Kalau Hanis Zalikha join GengBlogger mesti meletup-letup GengBlogger lepas ni.

6. Social Networking

Social networking yang dimaksudkan adalah seperti Twitter dan Facebook. Memang mudah nak dapatkan trafik....

Kepada yang masih belum ada Twitter atau Facebook, eloklah buat. Dengan adanya Twitter dan Facebook boleh la berinteraksi dengan blogger lain secara direct (Blog Diana tak ada Facebook and Twitter). Lebih cepat dan efisyen.

Baca segala-galanya berkenaan Twitter, Tips Penggunaan Twitter Serta Twitter Tools Untuk Blogger

Kepada yang nak add Diana kat Facebook, sila bagi tahu yang you all datang dari iDianaZone. Senang untuk proses verification.

7. Bersabar

Apa yang diusahakan tak semestinya akan membuahkan hasil pada esok hari dan jangan pula berputus asa. Tetapkan target yang mudah dicapai dahulu, kejar satu persatu dan lama-lama nanti InsyaAllah berjaya. Lagi lama kita maintain, reputasi makin lama makin naik. Reputasi adalah sesuatu yang perlu dibina. Jadi bersabarlah, mungkin ambil masa setahun nak capai target, mungkin dua. Perbetulkan mana-mana kekurangan dan lama kelamaan nanti memang dapat capai apa yang kita impikan.

0 comments:

Post a Comment

Snow Link Welcome

Saving CB