Thanks for visiting! HaVe Fun N HaPpY Go LucKy!!! Don'T ForGet To Be OnE oF My FoLLoWerZ

Monday, April 19, 2010

Blogger Tips :(Pemilihan URL Blog)

Sekarang ini, blog merupakan antara perkara yang meningkat naik dalam dunia internet ni. Tak kira la platform apa yang digunakan samada blogger atau wordpress dan pelbagai lagi, tapi masih lagi dalam nama 'blog' (singkatan bagi web log). Paling tak kurang pun, walaupun tak ada blog sendiri you all pasti ada mengunjungi blog-blog tertentu secara tetap. Ini jelas menunjukkan blog mempunyai kekuatan sendiri.


Bagi yang mempunyai blog, terdapat banyak tujuan memblogging. Ada yang sekadar diari, berkongsi cerita, kupasan politik, kutuk orang, buat duit dan pelbagai lagi tujuan yang sukar untuk Diana listkan semuanya. :)

Bagi yang sudah berpengalaman dalam dunia blogging, mungkin mereka sudah arif benar dengan ragam dan cara-cara yang perlu dan tak perlu dalam dunia blogging ni. Tapi, bagi yang masih baru, agak sukar untuk memulakan blog jika tidak mendapat tunjuk ajar dari orang yang lebih berpengalaman. Tunjuk ajar ni bukanlah bermaksud orang ajar di depan mata, tetapi tunjuk ajar juga merujuk kepada tutorial, tips dan pelbagai lagi yang terdapat dalam blogosphere yang sangat luas ini.

Kali ini, Diana akan cuba kupaskan sedikit tips-tips yang Diana rasakan berguna kepada sesiapa yang terlibat dengan dunia blogging. Kepada yang sudah ada blog pun, tak salah kalau you all nak baca sampai habis. Mana la tahu, ada tips yang berguna untuk you all... :) (You know what I mean)


Untuk pengetahuan you all, tips-tips ni adalah berdasarkan pengalaman dan pembacaan Diana selama Diana berada dalam dunia blogging ini. Diana bukanlah lama sangat berbanding otai-oai yang berada di luar sana, tapi tak salah kalau berkongsi kan. Manalah tahu you all boleh dapat manfaat dari apa yang ditunjukkan (Harap-harap)

Untuk kali pertama ni, Diana akan terangkan kepada satu bahagian sahaja. Iaitu pemilihan URL blog. Ini kerana Diana rasa ni adalah perkara yang amat penting bagi sesebuah blog.


1) Pilih nama yang unik



Pemilihan nama yang unik adalah penting memandangkan URL yang dipilih akan menjadi pemacu utama kepada sesebuah blog. Pemilihan nama unik boleh jadi sesuatu yang belum ada dalam intenet. Memang agak sukar untuk difikirkan...

Selain itu, URL blog yang unik juga boleh melibatkan nama you all ataupun ubah sedikit nama you all untuk URL tapi masih mengingatkan pengunjung kepada blog you. Contohnya, abdulsamad.blogspot.com ataupun nurfarah.blogspot.com

Selain itu, pemilihan nama blog yang unik memudahkan engine pencarian memberi keputusan pencarian kepada blog you all. Contoh paling mudah, blog Diana ni dengan nama iDianaZone. Sukar untuk berada dalam ranking result dengan nama Diana, tapi dengan nama iDianaZone, keputusan akan menunjukkan terus kepada blog ini.


2) Pilih URL yang pendek.

Pemilihan URL yang pendek adalah penting untuk mengingatkan pengunjung blog you all apabila mereka membuka blog you all. Dan apabila mereka tertarik, URL yang pendek dapat memudahkan pengunjung you all untuk mengingati blog you all. Contoh, blog Diana ni dengan nama iDianaZone. Senang untuk ingat, kan. :) Cuba you bayangkan kalau blog Diana ni Diana letakkan url diana-seoranggurldanpelajaryangmasihbelajarhe3.blogspot.com

Bukan ke sangat menyakitkan hati untuk melihat URL blog yang begitu panjang. Diana sendiri geram :)


3)JANGAN pilih URL yang 'tak elok'

Kalau tips pertama dalah berkaitan URL yang unik, tetapi ada beberapa kekangan untuk nama unik itu. Jangan ingat unik semua boleh ye. :). JANGAN sama sekali menggunakan url yang berada dalam kategori 'tak elok' untuk membuat URL blog you all. Cuba you all bayangkan, you all terbuka satu blog dengan nama www.kepala-hotak-engkau.blogspot.com/



Apa pandangan pertama you all...? Kalau tak pun URL blog ohgaybengongsungguh.blogspot.com. Kan tersangat-sangat tak elok URL tu walaupun kandungan entri you all berbentuk ilmiah. :)


4)JANGAN masukkan karakter pelik dalam URL blog anda.

Ini satu lagi tips penting untuk URL blog. JANGAN masukkan karakter pelik-pelik untuk URL you all. Bayangkan url blog adalah http://Aku♫◄dan‼dia♪$".blogspot.com.



Adakah you all berasa begitu unik dengan URL blog yang ada character pelik-pelik? You all silap untuk merasa unik dengan karater yagn pelik. Pemilihan karakter pelik adalah 'pembunuh' kepada bilangan pengunjung blog you all (Che wah). Sangat sukar untuk mengingati URL dengan karakter yang pelik-pelik.


5) Pilih URL berkaitan dengan tajuk (tujuan) blog you all.

Bagi yang membuat blog untuk bercerita atau diari, tak kisah kalau guna URL apa-apa pun. Tapi jika you all mempunyai tujuan khas untuk membuat blog, pastikan URL blog berkaitan dengan tujuan you all. Contoh, you all ingin membuat blog berkaitan komputer, maka, contoh URL yang bagus adalah tipskomputer.blogspot.com dan (Wah, memang tersangat-sangat sesuai). Selain itu pemilihan URL yang berkaitan dengan topik blog you all dapat menarik traffic yang lebih tinggi dari engine pencarian. Berguna, kan. :)


6) Jangan guna URL bahasa asing

Bahasa asing yang dimaksudkan di sini bukan 'asing' secara realitinya. Tetapi asing bermaksud URL dalam 'taipan' bahasa luar. Contohnya you all orang melayu, tetapi pandai menulis jepun atau arab. Kalau you all hendak buat blog untuk orang melayu, pastikan URLnya adalah dalam bahasa melayu, bukannya bahasa arab atau jepun.

Dahulu Diana ada pernah tengok URL macam tu untuk blog bahasa melayu, dan lihatlah sekarang, Diana tak boleh pun mencari blog dalam google dengan URL bahasa asing. Kerana apa!!? Keyboard tak ada untuk bahasa asing dan Diana tak boleh menaip pun dalam bahasa asing kecuali English.

7) Jangan terlalu banyak campuran nombor dan huruf secara rambang.

Satu lagi berkaitan URL adalah kombinasi huruf dan nombor. Tak salah jika kombinasi itu tidak terlalu berceramuk. Tetapi jangan randomkan nombor dengan terlalu banyak sebab susah untuk mengingati perkataan berbanding nombor.

CONTOH :

Elok : unwanted.blogspot.com
Biasa :
unwanted86.blogspot.com
Kurang elok : unwanted8796854.blogspot.com
Agak teruk : un2wanted7ed86.blogspot.com
Sangat teruk : 1un345wa45nt43ed86.blogspot.com




----------------------------------

Rasanya sampai setakat dulu tips-tips yang Diana tahu pasal URL.
Nanti kalau Diana ada terfikir lagi tips-tips, Diana akan update la (Jangan risau... Masalahnya, you all risau ke..?)
Atau kalau pelawat maya (You all) ada tips-tips lain bolehlah dikongsi, yek.

Selepas you all membaca tips-tips berkaitan URL ni.
Teringat ke you all akan bentuk url you all.
Cuba fikir balik URL blog you all.
Adakah tersenarai dalam senarai ok atau tidak(Jangan kecil hati) :)

Kalau ok, baguslah.
Kalau tak ok, apa kata kalau you all tukar kepada URL yang lebih baik (cadangan la).

p/s: Diana harap you all Happy memblogging.:)

0 comments:

Post a Comment

Snow Link Welcome

Saving CB